Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان بابیان اینکه الآن نمی‌توان برای جوان ۱۸ ساله مرغ سحر را با ساز تار نواخت و باید به‌روزرسانی شود اما ریشه‌های خود را نیز داشته باشد، گفت: گر جوان‌ها موسیقی بی‌هویت گوش می‌دهند مقصر نیستند، بلکه همه در پوچی فرهنگی و موسیقیایی مقصریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موسیقی ایرانی همانند آینه‌ای است که در آن می‌توان فرازوفرودها و موقعیت‌ها و رخدادهای اجتماعی را مشاهده کرد، نمایی از احساسات مردمی که با هر قومیتی یک آوای خاص و منحصربه‌فرد را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باوجوداینکه کشور ما آثار تاریخی و مکان‌های تاریخی بی‌شماری دارد و هریک سندی برای فرهنگ و هنریک ملت محسوب می‌شود، اما باید موسیقی را میراثی زنده و ارزشمند بدانیم که از گذشتگان برجای‌مانده است و در طول زمان دچار تغییراتی شده و البته با آسیب‌هایی نیز مواجه شده که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

اصفهان در موسیقی نیز صاحب حرف و مکتب است و اساتید بسیاری در آن زیسته و آواز سر داده‌اند. چند سالی می‌شود که اصفهان صاحب ارکستر ملی موسیقی به رهبری مرتضی شفیعی است، ارکستری که تلاش می‌کند تا موسیقی اصیل ایرانی را با بهترین کیفیت به روی صحنه ببرد. آنچه می‌خوانید گفت‌وگو با مرتضی شفیعی، رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان است.

ارکستر ملی موسیقی اصفهان پیش از پاندمی کرونا برنامه‌های متعددی را برگزار می‌کرد، در آن دوران برگزاری چه ره‌آوردی داشت؟ آیا در مکتب موسیقی اصفهان تأثیرگذار بود؟

در مورد مکتب موسیقی اصفهان تأثیرگذار نبودیم، اما باید اشاره‌کنم که از بدو تأسیس ارکستر ملی موسیقی اصفهان، پیش از آن ارکستری با استانداردهای کشوری در اصفهان نداشتیم تا اینکه با تلاش علاقه‌مندان و هنرمندان توانستیم در این زمینه به یک استاندارد برسیم و این ارکستر حتی با ارکستر تهران رقابت می‌کرد. برای مثال سالار عقیلی در بسیاری از برنامه‌ها ارکستر اصفهان و یا تهران را برای اجرا انتخاب می‌کرد؛ ما در تهران نیز اجرا داشتیم درصورتی‌که اگر قرار بود از ارکستری استفاده شود تهران نیز داشت بنابراین حتماً کیفیت ارکستر اصفهان در سطحی بود که جایگزین ارکستر تهران می‌شدیم.

ارکستر ملی موسیقی اصفهان چقدر موفق شد که نسل جوان را به موسیقی سنتی جذب کند؟ از بازخوردها اطلاعی دارید؟

ارکستر موسیقی اصفهان یک فایل جدید در موسیقی شهر باز کرد و در آن مدت افراد مختلفی نیز علاقه‌مند شدند و حتی انگیزه پیدا کردند. نوازنده‌ها تمرین و تلاش می‌کردند به امید اینکه روزی در این ارکستر و یا گروهی ساز بزنند و به‌واسطه همکاری با خواننده‌های مشهور رقابت خوبی پیش آمد. ازآنجایی‌که این ارکستر نوازنده‌ها با سازهای مختلف را پوشش می‌دهد هنرجوها و علاقه‌مندان این دغدغه را داشتند که روزی در این گروه ساز بزنند و جذابیت خوبی داشت.

در حال حاضر به‌صورت آفلاین اجرا دارید؟

بله به مناسبت دهه فجر برنامه‌ای را اجرا می‌کنیم که تکراری نیست، در این برنامه اجرای یک اثر بی‌کلام مربوط به جنگ، قیام و شهادت را خواهیم داشت. اجراهای دیگر نیز به موسیقی فاخر قدیم به‌خصوص مکتب اصفهان و آثار استاد تاج است که بازسازی‌شده و توسط استاد طباطبایی یکی از بهترین شاگردهای استاد تاج اجرا می‌شود. البته هنگامی‌که از برنامه‌های دهه فجر صحبت می‌شود همه به یاد سرودهای انقلابی می‌افتند ولی این کار متفاوت است.

به نظر شما گروه‌های موسیقی اصفهان چقدر ماندگاری دارند؟

در بین گروه‌های موسیقی ماندگاری ندیده‌ام، البته دلایل مختلفی دارد. در این سال‌ها گروه‌های خوب و باکیفیت تشکیل شد اما منحل شده‌اند که شاید یکی از دلایل آن حمایت نشدن از سوی نهادها و مسئولان مربوطه است.

آینده موسیقی ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

یک شکوفایی در انتظار آینده موسیقی ایران است چراکه طیف بزرگی از جامعه یا موسیقی کارکرده‌اند یا با موسیقی آشنا هستند به‌خصوص نسل جوان دهه ۷۰ و فکر می‌کنم در آینده نه‌چندان دور شکوفایی فرهنگی در موسیقی داریم و در آینده می‌توانیم روی آن‌ها حساب کنیم. پیش‌ازاین ساز در بسیاری از خانواده‌ها مشکل داشت و نگاه خوبی به آن نداشتند اما الآن این‌گونه نیست. بخشی از این تغییر نگاه را مدیون آموزشگاه‌های آزاد هستیم که بستری را فراهم کرده‌اند تا علاقه‌مندان به یادگیری موسیقی بپردازند.

پس ما در حال سپری کردن مرحله گذار هستیم.

بله در حال گذار هستیم تا اتفاقی بیفتد. به نظر من آینده موسیقی ما خوب است، اما اینکه چه زمانی و به چه شکل این اتفاق بیفتد به شرایط بستگی دارد. این قضیه مانند سوادآموزی است، یک‌زمانی ۳۰ درصد جامعه باسواد بود و الآن خیلی بهتر شده در موسیقی نیز همین اتفاق در حال روی دادن است.

به گفته کارشناسان، نقش موسیقی سنتی ایرانی در جامعه کمرنگ شده است، شما دلیل این موضوع را در چه می‌دانید؟

هنوز بسترسازی نشده است و خلأ بسیار بزرگی در این زمینه داریم. ما موسیقی پاپ داریم اما معلوم نیست متعلق به کجاست و همه‌گیر شده و همه گوش می‌دهند و کنسرت‌هایش به ۱۰ دقیقه نرسیده به فروش می‌رود، درحالی‌که در کشور همسایه وقتی همان موسیقی پاپ را گوش کنید ناخودآگاه می‌گویید ترکی چرا؟ چون از پتانسیل‌های سنتی موسیقی خودشان استفاده کرده‌اند و رخت و لباس امروزی به آن پوشانده‌اند.

ما الآن نمی‌توانیم مرغ سحر را با ساز تار برای جوان ۱۸ ساله بزنیم و باید به‌روزرسانی شود، اما رگ و ریشه‌های خودش را نیز داشته باشد. باید در این زمینه، آهنگسازی شود. الآن من و شما اگر یک موسیقی گوش دهیم می‌توانیم تشخیص دهیم که ترکی یا عربی است چون روی آن‌ها کارشده است. اما ما شناسنامه موسیقیایی نداریم که بگوییم این موسیقی ایرانی است درحالی‌که کشورهای همسایه دارند و اگر بررسی و اصولی علمی انجام شود مشخص خواهد شد که همه زیرشاخه‌های موسیقی و ردیف‌های موسیقی ایرانی به نام کشورهای همسایه ثبت‌شده است.

پس آهنگسازها باید در این زمینه تغییراتی انجام دهند؟

هم آهنگسازها و هم صداوسیما. مدتی پیش در جلسه‌ای که با حضور مدیر واحد شعر و موسیقی مرکز صداوسیمای اصفهان برگزار شد این موضوع را مطرح کردم که اگر جوان‌ها موسیقی بی‌هویت گوش می‌دهند آن‌ها مقصر نیستند بلکه مسئولین مقصر هستند و باید از سوی آن‌ها سیاست‌گذاری صحیحی انجام شود. همه مقصریم که این اشتباه اتفاق افتاده و موجب شده تا پوچی فرهنگی و موسیقیایی به وجود بیاید.

برای بهتر شدن موسیقی سنتی چه راهکاری دارید؟

موسیقی سنتی تعریف دارد و موسیقی ایرانی را یک موسیقی عمومی می‌بینم و از قدیم مردم آن را دوست دارند. الآن خلأهایی وجود دارد که باید برطرف شود، اگرچه برخی از هنرمندان مثل همایون شجریان، محمد معتمدی و علی زند وکیلی در حال برطرف کردن این خلأ هستند و موسیقی ایرانی را با رگ و ریشه ایرانی اما با رخت و لباس امروزی اجرا می‌کنند. اگر این رویه ادامه را دهند این خلاء پر می‌شود و به هویتی می‌رسیم که هم ایرانی و هم جوان‌پسند است.

گفت‌وگو از نگین فروغی، خبرنگار فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 548755

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ارکستر ملی موسیقی اصفهان مرتضی شفیعی موسیقی سنتی موسیقی گفتگو با هنرمندان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ارکستر ملی موسیقی اصفهان موسیقی ایرانی موسیقی سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۰۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام جالب آرتتا: پدیده 14 ساله در تمرین آرسنال

به گزارش ورزش سه، آرسنال امروز در دیداری مهم با نتیجه سه بر صفر بورنموث را شکست داد و به صدرنشینی خود ادامه داد. شاگردان میکل آرتتا با این پیروزی با 83 امتیاز در صدر جدول رده بندی لیگ برتر انگلیس قرار گرفتند و اختلاف امتیاز خود را با منچسترسیتی مدافع عنوان قهرمانی، که دو بازی کمتر از توپچی‌ها انجام داده‌‌اند به چهار امتیاز افزایش دادند.

نکته جالب اینکه آرتتا در شرایطی که برای قهرمانی می‌جنگد، یک بازیکن 14 ساله به نام مکس دومان را که دوره گذشته توجهات بسیاری را به خود جلب کرده بود، به تمرین تیم بزرگسالان فراخوانده تا برای اولین بار با ستاره‌های تیم اصلی تمرین کند.

روزنامه «سان» در گزارشی به این موضوع اشاره کرد که مکس دومان در سطح تاکتیکی، بازیکن شگفت انگیزی است و همین موضوع باعث شد تا اخیرا با وجود اینکه 14 سال سن دارد، در تیم 18 ساله‌های آرسنال حضور داشته باشد و در 5 بازی، یک گل بزند و 5 پاس گل بدهد.

دومان در پست هافبک هجومی بازی می کند اما در پست وینگر هم می‌تواند توانایی‌های خود را نشان دهد. دومان در آوریل گذشته در دیدار تیمش مقابل فولام با دادن 4 پاس گل درخشید که باعث تمجید مربی خود جک ویلشر، ستاره سابق توپچی‌ها، شد.

ویلشر در مصاحبه‌ای به مطبوعات انگلیسی گفت: «همیشه هنگام شرکت دادن یک بازیکن جوان در چنین مسابقاتی نگرانی وجود دارد، اما اگر به اندازه کافی خوب هستید، پس به اندازه کافی بزرگ هستید.»

ویلشر تاکید کرد که بازیکنی در سن دومان برای ارتقای توانایی‌های فنی، بدنی و ذهنی خود به کار زیادی نیاز دارد.

دومان که برای تیم زیر 16 سال انگلیس نیز بازی کرده است، می‌تواند در آینده‌ای نزدیک چندین رکورد را بشکند که یکی از آنها رکورد جوان‌ترین بازیکن در تاریخ لیگ برتر است که در حال حاضر در اختیار بازیکن فعلی آرسنال، ایتان انوانری (15 سال و 181 روز) قرار دارد.

میکل آرتتا مشتاق است تا به بازیکنان جوان آرسنال فرصت ادغام با تیم را بدهد و بعید نیست که این بازیکن نوجوان در آینده شانس حضور در تیم اصلی را پیدا کند.

آرتتا از زمانی که هدایت آرسنال را برعهده گرفت، گروهی از بازیکنان جوان از جمله بوکایو ساکا و امیل اسمیت را وارد تیم کرد که به مهره‌های اصلی تیمش تبدیل شده‌اند. همچنین چارلی پاتینو و اتان انوانری نیز دو جوانی هستند که به تازگی وارد تیم بزرگسالان شده‌اند.

دیگر خبرها

  • موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
  • سقوط جوان ۲۵ ساله از نورگیر طبقه سوم در اصفهان
  • تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
  • اهدای عضو جوان بجنوردی، ناجی جان ۵ بیمار شد
  • علی مطهری: نوه‌ها، نتیجه‌ها و نبیره‌های آیت الله مطهری دچار بن بست فکری یا پوچی در زندگی نشده‌اند
  • جوان ۳۳ ساله از سقوط در کوه‌های کرمان جان سالم به در برد
  • نجات جوان ٣٣ ساله پس از سقوط از کوه توسط آتش‌نشانان
  • اقدام جالب آرتتا: پدیده 14 ساله در تمرین آرسنال
  • عیسی قلی پور درگذشت
  • سورپرایز هفته، جوان 21 ساله (عکس)